Sæson 2019-2020 26.08.2019  -  21.06.2020
Vejledning

Kids med forældre 2-4 år torsd (kids1)
Kids med forældre 2-4 - Torsdag
 
“Den bedste dag i ugen er gymnastikdag”, siger en glad dreng fra holdet.
På Kids med forældre holdene er aktiviteterne målrettet de 2-4 årige børn. Der arbejdes med at styrke børnenes grovmotoriske udvikling, og der er derfor meget fokus på grundlæggende bevægelser som rulle, krybe, kravle, stå, gå, løbe, hoppe, hinke og springe. Det sker dels gennem lege/aktiviteter, hvor far/mor også deltager, dels gennem aktiviteter på motorikbane/redskabsbane. I timerne inddrages også smårekvisitter som bolde, tørklæder, klude, sjippetove, store træningsbolde, lagner, faldskærm, hulahopringe, aviser mv., vi synger, laver rim/remser med bevægelse o.m.a. Udover at have fokus på grovmotorik arbejdes der på holdene med at stimulere børnenes sansemotorik, som sammen med synssansen danner grundlaget for al bevægelse. Det er afgørende for børnenes motoriske udvikling, at de tre sanser fungerer godt.
 
Vi har således fokus på: Den taktile sans (følesansen) – f.eks. når vi mærker ting på kroppen – at blive rullet ind i et lagen, blive masseret eller mærke faldskærmen dale ned over sig Den vestibulære sans (labyrintsansen) – vigtig i forhold til balance, koordination og orienteringsevne – f.eks. at få hovedet op/ned, trille, rulle, vende sidelæns, gynge, lave kolbøtter, snurre og træne med den store træningsbold Den kinestetiske sans (muskel- & ledsansen) – vedrører kropsfornemmelse og muskelspænding – f.eks. spænde/slappe af, bøje/rette ud og finde ud af, hvor legemsdele befinder sig Udviklingen af motoriske færdigheder er vigtig for alle børn.
 
Inden børnene bliver 6 år, skal de gerne have automatiseret de grundlæggende bevægemønstre, da det er væsentligt for, at børnene kan lære at læse og skrive, når de starter i skolen. Vi bliver aldrig færdige med at udvikle de motoriske færdigheder, men en tidlig og god start er helt klart en fordel både fysisk og psykisk. At lære nyt kræver at man øver sig – mange gange. Derfor vil nogle aktiviteter blive gentaget igen og igen, og forældrene kan måske synes, at det bliver ”kedeligt”, men børnene elsker genkendelsen og fordybelsen, og som forældre skal vi understøtte dem i denne lærings- og fordybelsesproces (hvis der er tale om en 12-årig, vil vi nok ikke have indvendinger imod, at barnet med glæde fordyber sig i matematikken eller de engelske gloser). Derfor er det ok, når et barn i en time f.eks. helst vil bruge en stor del af tiden på at eksperimentere med en bestemt aktivitet bliver det hver time at samme aktivitet foretrækkes, skal vi dog også udfordre barnet til at give sig i kast med nye bevægelsesmønstre, så det udvikler sig hele vejen rundt.
 
Det forventes, at forældrene er omklædte i idrætstøj og deltager aktivt i timerne. Børnenes allerbedste rollemodeller er far/mor, og der er ikke noget bedre, end når barnet får far/mor med op på airtracken for at hoppe, løber om kap med far, leger dovnedyr med mor osv. Jo mere forældrene er med, jo mere får børnene ud af timerne. En time med Kids med forældre holdet kan ikke erstatte den motion, som forældrene ellers skal have, men derfor kan man nu godt alligevel få sved på panden og f.eks. få trænet sin vestibulærsans, der med årene er blevet lidt forsømt.
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Kids med forældre 2-4 år lørda (kids2)
Kids med forældre 2-4 - tirsdage
 
“Den bedste dag i ugen er gymnastikdag”, siger en glad dreng fra holdet.
På Kids med forældre holdene er aktiviteterne målrettet de 2-4 årige børn. Der arbejdes med at styrke børnenes grovmotoriske udvikling, og der er derfor meget fokus på grundlæggende bevægelser som rulle, krybe, kravle, stå, gå, løbe, hoppe, hinke og springe. Det sker dels gennem lege/aktiviteter, hvor far/mor også deltager, dels gennem aktiviteter på motorikbane/redskabsbane. I timerne inddrages også smårekvisitter som bolde, tørklæder, klude, sjippetove, store træningsbolde, lagner, faldskærm, hulahopringe, aviser mv., vi synger, laver rim/remser med bevægelse o.m.a. Udover at have fokus på grovmotorik arbejdes der på holdene med at stimulere børnenes sansemotorik, som sammen med synssansen danner grundlaget for al bevægelse. Det er afgørende for børnenes motoriske udvikling, at de tre sanser fungerer godt.
 
Vi har således fokus på: Den taktile sans (følesansen) – f.eks. når vi mærker ting på kroppen – at blive rullet ind i et lagen, blive masseret eller mærke faldskærmen dale ned over sig Den vestibulære sans (labyrintsansen) – vigtig i forhold til balance, koordination og orienteringsevne – f.eks. at få hovedet op/ned, trille, rulle, vende sidelæns, gynge, lave kolbøtter, snurre og træne med den store træningsbold Den kinestetiske sans (muskel- & ledsansen) – vedrører kropsfornemmelse og muskelspænding – f.eks. spænde/slappe af, bøje/rette ud og finde ud af, hvor legemsdele befinder sig Udviklingen af motoriske færdigheder er vigtig for alle børn.
 
Inden børnene bliver 6 år, skal de gerne have automatiseret de grundlæggende bevægemønstre, da det er væsentligt for, at børnene kan lære at læse og skrive, når de starter i skolen. Vi bliver aldrig færdige med at udvikle de motoriske færdigheder, men en tidlig og god start er helt klart en fordel både fysisk og psykisk. At lære nyt kræver at man øver sig – mange gange. Derfor vil nogle aktiviteter blive gentaget igen og igen, og forældrene kan måske synes, at det bliver ”kedeligt”, men børnene elsker genkendelsen og fordybelsen, og som forældre skal vi understøtte dem i denne lærings- og fordybelsesproces (hvis der er tale om en 12-årig, vil vi nok ikke have indvendinger imod, at barnet med glæde fordyber sig i matematikken eller de engelske gloser). Derfor er det ok, når et barn i en time f.eks. helst vil bruge en stor del af tiden på at eksperimentere med en bestemt aktivitet bliver det hver time at samme aktivitet foretrækkes, skal vi dog også udfordre barnet til at give sig i kast med nye bevægelsesmønstre, så det udvikler sig hele vejen rundt.
 
Det forventes, at forældrene er omklædte i idrætstøj og deltager aktivt i timerne. Børnenes allerbedste rollemodeller er far/mor, og der er ikke noget bedre, end når barnet får far/mor med op på airtracken for at hoppe, løber om kap med far, leger dovnedyr med mor osv. Jo mere forældrene er med, jo mere får børnene ud af timerne. En time med Kids med forældre holdet kan ikke erstatte den motion, som forældrene ellers skal have, men derfor kan man nu godt alligevel få sved på panden og f.eks. få trænet sin vestibulærsans, der med årene er blevet lidt forsømt.
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Kids uden forældre 5 år-0. kl. (kids3)
Gymnastik for børn i alderen 5 - 6 år uden forældre
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Girls Jumping small girls (small)
Girls jumping small girls (piger 1. - 3. klasse) 
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Girls Jumping Friends (Frien)

Girls Jumping Friends. Piger 3. - 5. klasse

 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Girls Jumping Teens (teens)
G-Jumping Teens henvender sig til piger i alderen 13-15 år og som elsker at gå til gymnastik. Det skal være sjovt at gå til træning, men det skal samtidig være udfordrende. Vi er et opvisnings hold, hvilket vil sige at det både er spring i minitrampolin bane samt serie. Vi ligger vægt på at gymnasterne udvikler sig individuelt og som hold. Vi gør rigtig meget ud af det sociale sammenhold. Der må på regnes en udgift til sociale arrangementer mv. i løbet af sæsonen.
Der er inkluderet 350 kr. til en dragt i kontingentet.
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Girls Jumping Babes (babes)

Girls Jumping Babes (Piger 16 - 20 år)


Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Karlene - 1 x træning (karl1)
Boyzoom Karlene (drenge 1. - 3. klasse) træning mandage
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Karlene - 2 x træning (karl2)
Boyzoom Karlene (drenge 1. - 3. klasse) 2 x træning, mandage og onsdage
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Gastrunauterne - 1 x træning (gast1)
Boyzoom Gastrunauterne (drenge 4. - 9. klasse) træning mandage 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Gastrunauterne - 2 x træning (gast2)
Boyzoom Gastrunauterne (drenge 4. - 9. klasse) 2 x træning, onsdage og søndage 
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Gastrunauterne - 3 x træning (gast3)
Boyzoom Gadstrunauterne (drenge 4. - 9. klasse) træning mandage, onsdage og søndage
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Grevinderne Aspiranthold (GrevA)
Træning samtidig med andre hold kan forekomme.
 
Se mere info, billeder og video på pigernes egen hjemmeside www.grevinderne.dk
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Grevinderne Talenthold (grevT)
Grevinderne Talenthold
Træning samtidig med andre hold kan forekomme. Se mere info, billeder og video på pigernes egen hjemmeside www.grevinderne.dk
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Grevinderne Elitehold (grevE)
Træning samtidig med andre hold kan forekomme.
 
Se mere info, billeder og video på pigernes egen hjemmeside www.grevinderne.dk
 
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Dans (Dans)
Dans
Disse hold vil have fokus på at få dansen ind i elevernes krop, på en måde som hver enkelt føler sig komfortabel med. Det kommer til at være meget "teaterdans" altså at man fortæller historier gennem dansen og får en masse forskellige følelser frem. Målet med holdet er at hver elev finder deres egen måde at bevæge sig og udtrykke sig på. Det handler i sidste ende om at have det sjovt mens man arbejder hårdt.
 
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (2)

Oldies but Goodies (Old)

Oldies But Goodies (voksenspring i springcenteret)

Voksenspring og rytme søndag aften er for alle dem, der mindes de gode gamle gymnastik timer for 20 år siden i diverse haller rundt om i det ganske land eller som har lyst at prøve at lære at springe. Vi er alle blevet lidt for stive i benene, og modet til dobbeltsalto er nok forsvundet - men alligevel er der noget, der trækker. Det nye halgulv i springcentret dufter som savsmuldet for cirkushesten, når vi er med poderne til mor/barn eller fælles afslutning, vækker airtracken gode minder - eller vi savner bare en ordentlig omgang fejesving og forflytninger over gulv. Med andre ord, så er du den rette til at være med søndag aften.

Der lægges op til at det er et fælles projekt, og ambitionerne er at alle kan være med. Det vil sige, at måske tager du en kort opvarmning 1 - 2 gange, vi slæber alle redskaber og rydder op, har du noget god musik og kan banke en lille serie op, så er det meget velkomment. Samtidig forsøger vi også at finde lidt "gæsteundervisere", som måske kan lave noget funk med os en aften, eller zumba, eller noget helt tredje som nogen i foreningen kan eller kender nogen, der kender nogen, som har lyst til at ruske rundt med et hold for "gamle afdankede gymnaster".

Det er vigtigt for os at understrege, at vi ikke har haft elitespring og kan ikke tage ansvaret for springteknikker og løft. Det er der måske andre deltagere på holdet, der kan. Ellers er man selv ansvarlig for ambitioner og niveauet på springredskaberne. Meningen er, at vi får os rørt, dufter til savsmuldet, har det sjovt og pudser fejesvingene af. Der vil altså også være noget rytme for dem, der har lyst til det.

Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Zumba (zumba)

For alle voksne der har lyst til Zumba

Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Ryghold (ryg)
Vi kan nu tilbyde ryghold med fysioterapeut Afsun Trap som instruktør.
Afsun har 12 års praktisk erfaring med genoptræning, hvoraf de 7 år er med speciale i ryg. Trænger du til at få strammet rygmusklerne op og forebygge rygskader, er du rygopereret, eller har du i perioder smerter i ryggen pga. overbelastning, så er holdet lige noget for dig. Du vil blive klædt på til at styrke og stabilisere ryggen gennem gode og varierende øvelser med kompetent vejledning og ind imellem korte sessioner med anatomi og fysiologi undervisning, så du bliver skolet til at passe godt på din ryg. Der vil desværre ikke være mulighed for skræddersyet trænings program, men generelt stabilitets træning og styrketræning af ryg
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Yoga - kl. 17 (Yoga1)
Det er enten Emely, Søren eller Winni fra Yoga studiet www.yogawinni.dk som underviser på dette hold. Yoga er en bevægeform som indeholder alle dele af det vi er. Dvs. at der ikke kun bliver arbejdet med kroppen som en enkelt komponent, men med kroppen, sindet og åndedrættet. Yogaen her er kraftfuld og dynamisk. Ved at arbejde med kroppen indebærer det også organerne. Det er ikke kun musklerne, der bliver mere smidige, men organerne får en bedre funktion. Der arbejdes henimod, at det hele kan fungere optimalt sammen. Ved at arbejde med sindet opnås mere og bedre koncentration, mere ro og balance, og det smitter af på hele ens hverdag. Hvis der ikke er balance i kroppen, er det der heller ikke i sindet og omvendt. Ved at arbejde med åndedrættet vil kroppen blive bedre til at svede og opretholde varmen, som gør at kroppen under yogatimen kan få lov til at udskille giftstoffer. Endvidere bliver man bedre til at holde fokusset i stillingerne og til at slippe de steder, hvor musklerne er for korte. Åndedrættet er med til at føre en tilbage til ens center, så man bedre kan hvile i sig selv. Yogaen arbejder også på dine meridianbaner Kosten før yoga: Undgå helst at spise noget ca. 2 timer før, da yogaen også arbejder på og med organerne. Påklædning: Noget du kan bevæge dig i, vi arbejder med bare tæer. Måtter og tilbehør har vi. Kan du lide at arbejde på din egen måtte, er du velkommen til at medbringe denne, ellers arbejder vi på trægulv til de stående stillinger og tynde måtter til de siddende og liggende. Antal: Der er max. 25 elever på holdet. Det er hyggeligt, og så giver det mulighed for at rette på dig meget individuelt. Det er vigtigt at kunne mærke og få fat i de rigtige muskelgrupper. Vi går meget op i, at man bliver rettet på, ellers mister man den virkning som yogaen har, nemlig balance og harmoni. Hvad er yoga godt for? Stillingerne i yoga er godt for en masse ting så som migræne, lumbago, træthed i ryggen eller generelt, for højt eller lavt blodtryk, muskelspændinger, myoser i de forskellige muskelgrupper, hovedpine, svagt hjerte, menstruationssmerter eller hypermobilitet. Man kan bruge det til genoptræning efter en operation, hvis man har nedsat funktion i organerne, åndedrætsbesvær, søvnbesvær, angst, forbier, depressioner, sociale forbier, neuroser, ved stress, mentalt underskud
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Yoga - kl. 18 (Yoga2)
Det er enten Emely, Søren eller Winni fra Yoga studiet www.yogawinni.dk som underviser på dette hold. Yoga er en bevægeform som indeholder alle dele af det vi er. Dvs. at der ikke kun bliver arbejdet med kroppen som en enkelt komponent, men med kroppen, sindet og åndedrættet. Yogaen her er kraftfuld og dynamisk. Ved at arbejde med kroppen indebærer det også organerne. Det er ikke kun musklerne, der bliver mere smidige, men organerne får en bedre funktion. Der arbejdes henimod, at det hele kan fungere optimalt sammen. Ved at arbejde med sindet opnås mere og bedre koncentration, mere ro og balance, og det smitter af på hele ens hverdag. Hvis der ikke er balance i kroppen, er det der heller ikke i sindet og omvendt. Ved at arbejde med åndedrættet vil kroppen blive bedre til at svede og opretholde varmen, som gør at kroppen under yogatimen kan få lov til at udskille giftstoffer. Endvidere bliver man bedre til at holde fokusset i stillingerne og til at slippe de steder, hvor musklerne er for korte. Åndedrættet er med til at føre en tilbage til ens center, så man bedre kan hvile i sig selv. Yogaen arbejder også på dine meridianbaner Kosten før yoga: Undgå helst at spise noget ca. 2 timer før, da yogaen også arbejder på og med organerne. Påklædning: Noget du kan bevæge dig i, vi arbejder med bare tæer. Måtter og tilbehør har vi. Kan du lide at arbejde på din egen måtte, er du velkommen til at medbringe denne, ellers arbejder vi på trægulv til de stående stillinger og tynde måtter til de siddende og liggende. Antal: Der er max. 25 elever på holdet. Det er hyggeligt, og så giver det mulighed for at rette på dig meget individuelt. Det er vigtigt at kunne mærke og få fat i de rigtige muskelgrupper. Vi går meget op i, at man bliver rettet på, ellers mister man den virkning som yogaen har, nemlig balance og harmoni. Hvad er yoga godt for? Stillingerne i yoga er godt for en masse ting så som migræne, lumbago, træthed i ryggen eller generelt, for højt eller lavt blodtryk, muskelspændinger, myoser i de forskellige muskelgrupper, hovedpine, svagt hjerte, menstruationssmerter eller hypermobilitet. Man kan bruge det til genoptræning efter en operation, hvis man har nedsat funktion i organerne, åndedrætsbesvær, søvnbesvær, angst, forbier, depressioner, sociale forbier, neuroser, ved stress, mentalt underskud
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Puls og Styrke (Puls)
Holdet er for dig der gerne vil give den gas med både puls og styrketræning. Vi er 2 instruktører, der på skift, er klar til at guide dig igennem en times intensiv sveddryppende og ikke mindst sjov træning, hvor vi kommer hele kroppens muskler igennem. Ved at vi kombinere flere motionsformer opnår du et stort udbytte af træningen, som vil være en festlig blanding af step''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''n''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''tone (step og muskeltræning), puls & styrke, cirkeltræning/crossgym samt balance- og udspændingsøvelser til medrivende musik.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Bordtennis (Bordt)
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

Gotved Gymnastik (Gotve)
Gotved puls og styrke M/K
Oplev hvordan bevægelse giver dig mere energi, lethed og velvære i kroppen samt øger din kropsbevidsthed! Gotvedgymnastik tager hensyn til kroppens naturlige bevægelsesmønster. Hele kroppen arbejdes igennem til musik, der understøtter bevægelsen og giver en følelse af sammenhæng. Når kroppen er varm er du klar til løb, hop og intensiv muskeltræning.
Her får du pulsen op og sved på panden! Musikken er valgt, så den passer til træningen. Der lægges vægt på bevægelighed, koordination, balance og åndedræt. Der arbejdes med funktionelle bevægelser, der støtter gode arbejdsbevægelser du kan bruge i din dagligdag. Undervisningen afsluttes hver gang med udspænding og en dejlig afspænding. Medbring evt. et lille tæppe og/eller en varm trøje
Gotvedgymnastik er en alsidig bevægelsesform, hvor du styrker dine kropslige ressourcer. Du kommer i form uden at blive overbelastet. Dette giver glæde, øget kropsbevidsthed og velvære samt energi. Stress og spændinger modvirkes gennem afspænding og friere vejrtrækning, så du oplever at komme i kontakt med kroppen. Træningen er for dig, der vægter kvalitet i bevægelsen og, som vil lære hvordan kroppen skal fungere og bevæges optimalt, for at undgå skader og smerter.
Se hele beskrivelsen
Tilmeld/Læs mere - (1)

NYHEDER

KOMMENDE EVENTS

VORES SPONSORER

FIND OS HER